Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Pomorskie: Linia 131 jeszcze długo bez modernizacji. Będą zmiany w projekcie

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
26-06-2024
Ostatnia modyfikacja:
25-06-2024
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Pomorskie: Linia 131 jeszcze długo bez modernizacji. Będą zmiany w projekcie
fot. PKP SA
PKP PLK podpisały trzeci aneks do umowy z Transprojektem Gdańskim na zaprojektowanie inwestycji na linii C-E65 w obszarze LCS Tczew. Wykonawca będzie musiał zaprojektować modyfikacje zwiększające prędkość wjazdową do stacji oraz usprawniające zasilanie sieci trakcyjnej. Termin rozpoczęcia prac budowlanych będzie jednak bardzo odległy – zarządca chce czekać na zakończenie innej inwestycji, która… nie ma nawet wybranego wykonawcy.

Modyfikacja ma objąć dodatkowe prace projektowe, związane z układem torowym. – Korekta geometrii toru na wjeździe na stację Tczew pozwoli na zwiększenie prędkości pociągów z 40 do 100 km/h oraz zwiększenie przepustowości na trasie – wyjaśnia Przemysław Zieliński z zespołu prasowego PKP PLK.

Szybciej i bezpieczniej dzięki nowym wiaduktom

Transprojekt ma zaprojektować także inne elementy nieuwzględnione w pierwotnym zamówieniu. Jednym z nich będzie nowe zaplecze techniczne dla ISE w Tczewie oraz na potrzeby Straży Ochrony Kolei. To również dwa wiadukty: za likwidowany przejazd kategorii A w Pelplinie (km 477,423) i za likwidowany stary wiadukt w Majewie (km 463,450). Przyczyną likwidacji tego ostatniego jest planowana korekta łuku poziomego. – Przebudowa wiaduktu drogowego w rejonie przystanku Majewo umożliwi korektę geometrii torów i uzyskanie zwiększenia prędkości na przeważającym obszarze odcinka LCS Tczew. Budowa wiaduktu drogowego w Pelplinie, który zastąpi przejazd kolejowo-drogowy w ciągu ul. Mickiewicza, podniesie poziom bezpieczeństwa w ruchu kolejowym i drogowym – uszczegóławia przedstawiciel zarządcy infrastruktury.

Ostatnim nowym zadaniem będzie analiza systemu zasilania trakcji dla podstacji Tczew. W okolicach Tczewa, zwłaszcza na linii w kierunku Gdańska, występują dziś problemy z zasilaniem. Znaczenie mają też jednak plany elektryfikacji linii w kierunku Chojnic oraz innych inwestycji. – Analiza układu zasilania podstacji Tczew dotyczy kompleksowego uwzględnienia wpływu planowanych inwestycji w rejonie Tczewskiego Węzła Kolejowego (przebudowa linii 131, elektryfikacja linii 203, rozbudowa linii 9 oraz stacji Zajączkowo Tczewskie) na obciążenie podstacji – wylicza Zieliński.

Wynagrodzenie wykonawcy wzrośnie z tego tytułu o 2 982 058 zł. Nowa kwota kontraktu to 11 852 458 zł netto.

Realizacja po przebudowie linii 201. Czyli kiedy?

Umowę na opracowanie dokumentacji projektowych wraz z pełnieniem nadzoru autorskiego dla projektu „Prace w ciągu C-E65 na odcinku Zduńska Wola – Inowrocław – Tczew” na obszarze LCS Tczew podpisano 24 września 2019 r. W myśl pierwotnych założeń projekt miał być gotowy w ciągu 2 lat, potem jednak podpisano dwa aneksy. Modernizacji ok. 50 km linii 131 między Twardą Górą a Tczewem ma obejmować dostosowanie jej do prędkości nawet 200 km/h dla pociągów pasażerskich i 120 km/h dla towarowych, a także przebudowę peronów na stacjach Smętowo, Morzeszczyn, Pelplin i Subkowy oraz przystankach Majewo i Kulice Tczewskie. Plany obejmują też modernizację blisko 60 obiektów inżynieryjnych, w tym – mostów i wiaduktów, oraz budowę bezkolizyjnych skrzyżowań z drogami.

Odcinek, o którym mowa, jest częścią VI Europejskiego Korytarza Transportowego (Bałtyk – Adriatyk). W 2019 r. planowano, że realizacja nastąpi w latach 2022-2025, a koszt zamknie się w kwocie 1,1 miliarda euro. Obie wartości trzeba jednak będzie zweryfikować. Nasz rozmówca z PKP PLK podaje, że zmiana harmonogramu wyniknęła – między innymi – z wydłużenia czasu opracowania zwiększonego zakresu dokumentacji oraz przedłużającej się procedury pozyskania decyzji środowiskowej.

Przedsięwzięcie znajduje się obecnie na liście rezerwowej Krajowego Programu Kolejowego. – PKP PLK posiadają gotową dokumentację projektową dla zadania „Prace w ciągu C-E 65 na odcinku Zduńska Wola – Inowrocław – Tczew” LCS Tczew. Z uwagi na kompleksowe podejście do realizacji prac budowlanych na sieci linii kolejowych planujemy modernizację odcinka linii 131 Twarda Góra – Tczew po zakończeniu prac na linii 201 Bydgoszcz – Trójmiasto – deklaruje Zieliński. Oznacza to w praktyce bardzo duże odsunięcie inwestycji w czasie: jak informowaliśmy niedawno, po unieważnieniu poprzedniego przetargu na modernizację linii 201 nie jest znany nawet przybliżony termin jej rozpoczęcia.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Zapada się tor na linii 353 pod Sątopami. PLK zapowiada prace

Infrastruktura

Rusza budowa wiaduktów w okolicach Tczewa

Infrastruktura

Rusza budowa wiaduktów w okolicach Tczewa

PKP PLK Centrum Realizacji Inwestycji, 29 kwietnia 2010 29 kwietnia 2010

Peronowe windy w Tczewie wciąż nie działają

Pasażer

Peronowe windy w Tczewie wciąż nie działają

Dziennik Bałtycki, 15 czerwca 2011 15 czerwca 2011

Zobacz również:

Zapada się tor na linii 353 pod Sątopami. PLK zapowiada prace

Infrastruktura

Rusza budowa wiaduktów w okolicach Tczewa

Infrastruktura

Rusza budowa wiaduktów w okolicach Tczewa

PKP PLK Centrum Realizacji Inwestycji, 29 kwietnia 2010 29 kwietnia 2010

Peronowe windy w Tczewie wciąż nie działają

Pasażer

Peronowe windy w Tczewie wciąż nie działają

Dziennik Bałtycki, 15 czerwca 2011 15 czerwca 2011

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5